پیدایش گوگرد در زغال سنگ را در چهار مکانیزم می توان جمع بندی کرد:
مکانیزم های اول در رابطه با مجاورت مواد آلی تشکیل دهنده زغال سنگ و سولفات ها بوده و مکانیزم دوم دخول محلول های آهن دار و مکانیزم سوم تشکیل سولفات آهن و مکانیزم چهارم تحول تدریجی سولفات آهن به پیریت و گوگرد آلی می باشد.
از معمولترین سولفید ها در زغال سنگ پیریت و مارکازیت می باشند.غالبا مقادیر ناچیزی از اسفالریت ،گالنا،کالکوپیریت نیز در برخی از رگه های زغال سنگی که در مجاورت رگه های هیدروترمالی قرار گرفته اند دیده می شود.پیریت سین ژنتیک در مراحل اولیه زغال سنگی شدن ظاهر می شود که ممکن است از ژل ملینکویت شکل گرفته باشد.
گاهی اوقات پیریت به حالت جانشینی در دیواره های سلولی مواد گیاهی متمرکز می شود .زغال سنگ های نهشته شده در حوضه های پارالیک دارای پیریت بیشتری از زغال سنگ های حوضه لیمنیک می باشند.
سولفید هایی که در شکاف ها و ترک ها در خلال فاز دوم مرحله زغال سنگی شدن نهشته شده اند ،پیریت ،مارکازیت و مقدار ناچیزی گالنا ،اسفالریت و کالکوپیریت می باشند.هم آغوشی قوزینیت با پیریت در پایان فاز اول مرحله زغال سنگی شدن و یا در فاز دوم ظاهر می گردد.پیریت جزو معمولی ترین کانی در زغال سنگ های گندوانا می باشد.
اشکال فرامبوئدیدال ،ایدئومورف و ائوهیدرال پیریت در زغال سنگ مشاهده می شود.
بالا بودن پیریت در زغال سنگ موجب افزایش گوگرد در کک حاصل از زغال سنگ می گردد که اثر نامطلوبی در صنعت متالوژی دارد.
در زغال سنگ های حراراتی نیز بالابودن گوگرد مضر و نامطلوب است در حین سوختن ایجاد گاز انیدرید سولفور می کند.زغال سنگ های حرارتی مورد استفاده برای کارخانه های برق نیز بایستی دارای گوگرد کم باشند .در اینجا نیز واکنش های بین گوگرد و مواد قلیایی و قلیایی خاکی موجب خورندگی و ایجاد جرم و کاهش مبادله حرارتی می گردد.
گوگرد یکی از مضرترین عناصر موجود در زغال سنگ می باشد بر اساس فرم تعیین شده در صنعت فولاد ایران ،مقدار آن در زغال سنگی که برای تولید کک متالوژی مصرف می شود نباید بیش از 1.5% باشد .در تجربیات کک سازی نتیجه گرفته اند که حدود 80تا 95% مقدار کل گوگرد زغال سنگ در کک حاصله باقی می ماند که جنس مرغوبیت آن را تنزل می دهد.
تحقیقات انیستیتو وخین روی خواص کک شوی زغال سنگ های ایران در سال 1978 بر اساس نمونه های نیمه صنعتی گرفته شده از معادن زغال سنگ ایران و آزمایشات انجام گرفته بروی این نمونه ها نتایج قابل توجهی را ارئه داده است و مشخص می شود میزان درصد گوگرد در کک رابطه مستقیمی با گوگرد زغال سنگ بکار برده شده برای کک سازی دارد.گوگرد باقی مانده در کک در کوره بلند ذوب آهن وارد فلز گشته و آنرا ترد و شکننده ساخته و خاصیت چکش خواری و قابلیت تورق آن را کاهش می دهد .علاوه بر آن در حین کک سازی بخشی از گوگرد زغال سنگ به صورت گازهای so2 و so3 و سایر ترکیبات فرار گوگردی در می آیند که باعث آلودگی و مسمومیت محیط گشته و به محیط زیست صدمات جبران ناپذیری وارد می سازد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =